Aboriginer och Huvudstaden

Hej halla! Nu ska ni fa veta vad som hant sen sist! Vi har ju tagit steget, kopt busspass fran Melbourne till Cairns och sedan gjort vart forsta stop i Canberra, "The Australian Capital Territory". Vi kom hit mitt i natten och det var jattekallt! Forsta grejen blev Parlamentshuset, Och trot eller ej men vi var bland de fa i varlden som fick bevittna nar deras parlament bytte ordforande. Det var ganska intressant faktiskt!

Canberra ar inte mycket av nagon storstad. Om vi sager att Melbourne ar Stockholm sa ar Canberra som Vaxjo typ.. Elle tycker det ar ett stalle utan sjal typ. Endast en stad som byggts upp for att fylla funktionen som huvudstad, eftersom Melbourne och Sydney inte kunde enas om vem som skulle bli det. Vi har varit valdigt kulturella under var vistelse har och besokt massa museum och traffat ett par livs levande Aboriginer.

Efter Parlamentshuset gick vi till biblioteket for att boka nasta boende i Sydney. Just som vi forstod att vi var ganska sent ute sa sag Elle en kille i ett par trimtexbyxor och Inov-8 skor som stod nagra datorer bredvid oss. Vi gick fram och fragade ifall han var orienterare och visst var han det, Olle Poland heter han och ar en av australiens basta juniorer. Vi snackade ett tag sedan bestamde vi att vi skulle umgas over helgen, sa nu bor vi hos familjen Poland och ikvall ska vi ata kanguru och swedish meatballs.



(Och nu till var forsta tittar-tavling! Vi byggde lite lego med Olles lillebror Noah och nu ar det upp till er att rosta pa vilken byggnation som blev bast? Den till vanster ar en julgran och den till hoger ar en rymdsl'a'de.)

Sa har avslutade vi Melbourne, pa basta mojliga satt genom att luncha i en av alla de fina parkerna.


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Godmorgon! Jag sitter högt upp i ett hus i Göteborg. Det är tyst i lägenheten (resten sover). Med hjälp av den fantatsiska utsikten över Göteborg (och Lisseberg) drömmer jag mig bort till downunder. Vad bra att ni har spejarögonen på er, är initiativrika och spontana. Fortsätt så! Jag röstar på julgranen. Kram

2011-11-26 @ 08:15:10
Postat av: Doris matte

Häpnadsväckande att möta en o-kille på bibblan som sen bjuder på bädd&känguru.Ni har minsann flyt.Och solen skiner.....

2011-11-26 @ 08:15:31
Postat av: världens bästa moster

Vilka fantastiska möten ni skapar och vad det leder till. Undrar ifall Olles familj är orienterare och minns Kerstins världsmedalj i Australien. Julgranen är väldigt fin och får min röst. Londonkram

2011-11-26 @ 08:23:38
Postat av: Josefin

Jag går med i släktpakten och röstan på granen. Ni får laga något svenskt att bjuda boendet på

2011-11-26 @ 09:41:28
Postat av: Tjockäng

Haha, alltså ni är sådana glidare. Hur ni lyckas träffa på orienterare två gånger på så kort tid är nästan lite läskigt..Låter underbart i alla fall! (Och jag röstar på rymdsläden, den verkar ligga lite efter)

2011-11-26 @ 11:10:39
Postat av: Johan E

Vad grymma ni är! :)

Jag röstar på Julgranen

2011-11-26 @ 17:56:08
Postat av: Sanne

För att jämna ut det lite röstar jag på rymdsläden. Och ellinor, jag efterlyser en skype!

2011-11-27 @ 13:04:38
Postat av: Arja

Hej! Julgranen får naturligtvis min röst! Ni tycks glida runt på en räkmacka, må turen hålla i sig och att ni har det bra. Kramisar

2011-11-28 @ 13:15:35
Postat av: Linizzle

Cairns var där jag hängde när jag var down under, ett hett tips är stora barriärrevet, sjukt häftigt! Jag röstar på släden.

2011-11-29 @ 15:42:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0